X

Popularyzatorzy nauki z UJ laureatami konkursu eNgage

Trzynastu naukowców, którzy mają ciekawe pomysły na działania popularyzujące naukę, otrzymało stypendia o łącznej wartości 560 tys. zł. Nagrody przyznała im Fundacja na rzecz Nauki Polskiej (FNP) w pierwszej edycji konkursu eNgage.

Konkurs eNgage ma rozwijać umiejętności naukowców w popularyzacji nauki lub prezentacji wyników badań naukowych różnym grupom odbiorców, ale przede wszystkim młodzieży i studentom. Uczestnicy konkursu nie mają żadnych ograniczeń co do proponowanej metody popularyzacji, mogą przygotować zarówno cykl wykładów czy spotkań, jak i zaprojektować aplikację na smartfona służącą popularyzowaniu wiedzy.

W pierwszej edycji do konkursu eNgage zgłoszono 65 wniosków. Do drugiego etapu konkursu zakwalifikowało się 24 naukowców, którzy swoje pomysły na działania popularyzatorskie zaprezentowali przed komisją konkursową. Biorąc pod uwagę rekomendacje komisji, zarząd FNP wyłonił 13 laureatów, którzy otrzymali nagrody na łączną kwotę blisko 560 tys. złotych.

Najwyższe przewidziane w konkursie dofinansowanie - sięgające 45 tys. zł - otrzymali m.in.: mgr Agata Jurkowska z Instytutu Nauk Geologicznych UJ i dr Piotr Kołodziejczyk z Instytutu Archeologii UJ. Wśród nagrodzonych znalazł się również dr Szymon Drobniak z Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi UJ.

Laureaci muszą przeznaczyć w ciągu roku przyznaną im nagrodę na realizację projektu. Składa się ona z dwóch części: subwencyjnej - sięgającej 80 proc. nagrody oraz części będącej indywidualnym wsparciem dla laureata. Ta część wynosi maksymalnie 20 proc. nagrody, ale można z niej zrezygnować, by przeznaczyć 100 proc. nagrody na realizację projektu.

Integralną częścią każdego zgłoszonego projektu muszą być minimum cztery spotkania z młodzieżą popularyzujące naukę oraz karierę naukową, jako wartościową ścieżkę rozwoju. Spotkania te nie muszą być głównym celem projektu, mogą również służyć prezentacji jego rezultatów.

Więcej informacji na temat konkursu na stronie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

na podstawie naukawpolsce.pap.pl