Otwarcie kongresu:
• prof. dr hab. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego,
• prof. dr hab. med. Wojciech Nowak, JM Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego,
• prof. dr hab. Piotr Sztompka, przewodniczący Rady Programowej.
Uniwersytet Jagielloński organizuje w Roku Wielkiego Jubileuszu 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego Kongres Kultury Akademickiej, którego hasło brzmi „Idea Uniwersytetu – reaktywacja” i który ma otworzyć poważną dyskusję nas stanem i kondycją środowiska akademickiego XXI wieku.
Przewodniczącym Rady Programowej Kongresu Kultury Akademickiej jest prof. dr hab. Piotr Sztompka a udział w Kongresie potwierdziło wielu wybitnych uczonych z polskich uczelni. W radzie Programowej znaleźli się: prof. dr hab. Andrzej Zoll, prof. dr hab. Jan Woleński, prof. dr hab. Ryszard Nycz, prof. dr hab. Karol Musioł, oraz prof. dr hab. Maria-Jolanta Flis. Prowadzącymi sesje i sympozja zostali, oprócz wyżej wymienionych profesorów: prof. dr hab. Edmund Wnuk-Lipiński, prof. dr hab. Jerzy Woźnicki, prof. dr hab. Jerzy Brzeziński, prof. dr hab. Andrzej Koźmiński, prof. dr hab. Ewa Rewers, prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas, prof. dr hab. Tadeusz Pomianek, prof. dr hab. Karol Modzelewski, prof. dr hab. Aleksander Skotnicki.
W programie Kongresu Kultury Akademickiej zaplanowano wprowadzenie historyczne profesora Bjoerna Wittrocka: Modern University in Its Historical Context: Rethinking Three Transformations (Nowy uniwersytet w perspektywie historycznej: rozważania o trzech transformacjach), 3 sesje plenarne oraz 12 sympozjów.
Podczas Kongresu Kultury Akademickiej poddane dyskusji zostaną następujące obszary tematyczne:
1. Idea uniwersytetu, autonomia uniwersytetu, uniwersytet badawczy czy szkoła wyższego stopnia?
2. Relacje międzypokoleniowe w środowisku akademickim
3. Etos, wartości i standardy w nauce akademickiej i „post-akademickiej”
4. Relacje świata nauki i świata polityki. Niebezpieczeństwa płynnych granic
5. Światopoglądowa rola uniwersytetu. „Wieża z kości słoniowej” czy kształtowanie świadomości zbiorowej?
6. Strategie dydaktyki uniwersyteckiej. Nowatorstwo czy rutyna, „Bildung” czy tylko przekaz informacji? Relacja mistrz-uczeń
7. W służbie zmieniającej się misji – nowe modele i kultura instytucjonalna uniwersytetu w XXI wieku
8. Patologie środowiska akademickiego. Erozja etosu, obniżenie standardów, plagiat, „ghost writing” itp.
9. Obrona i propagowanie „rozumu naukowego” i racjonalności myślenia w debacie publicznej. Opiniotwórcza rola uniwersytetu.
10. Nauka lokalna, narodowa, czy kosmopolityczna? Sieć naukowa w erze globalizacji. Szanse awansu polskich uczelni w świecie
11. Miasta uniwersyteckie. Kulturotwórcza rola uniwersytetów i młodzieży studenckiej w przestrzeni miejskiej
12. Uniwersytet w kontekście nowych mediów i technologii informacyjnych
13. Jakość i efektywność w szkołach wyższych, a systemy ich finansowania
14. Humanistyka akademicka – misja czy komercja i biurokracja?
15. Medycyna w uniwersytecie: profesorowie, studenci, pacjenci